Robotok az iskolákban? Ne aggódjon, a tanárok nem vesztik el a munkájukat. Az mesterséges intelligencia (AI) ugyan megváltoztatja az oktatást, de a szakértők szerint az emberi kreativitás és kritikai gondolkodás továbbra is kulcsfontosságú. Tudja meg, hogyan segíthetnek a ChatGPT és más AI eszközök a diákoknak, de még a tanároknak is.
A mesterséges intelligencia (AI) megváltoztatja az oktatás játékszabályait. Olyan eszközök, mint a ChatGPT, nem csak az érdeklődők, hanem már a közvélemény nagy része is használja. Ezzel együtt azonban felmerülnek a kérdések, hogyan találjuk meg az egyensúlyt a technológiák és a már bevált oktatási módszerek között.
Az AI már régóta nem csak az információk kereséséről szól. A modern platformok képesek szövegeket generálni, visszajelzéseket adni, kreatív megoldásokat javasolni és még sok mást. A pedagógusok számára ez alapvető kérdést jelent: „Hogyan használjuk ki az AI potenciálját anélkül, hogy eltűnne az emberei tényező az oktatásban?”
A szakértők nagy része szerint a kulcs az egyensúly megtalálása a technológiai fejlődés és a kritikai gondolkodás, etika és kreativitás fejlesztése között. Ezek azok a képességek, amelyeket az AI egyelőre nem tud helyettesíteni.
Az AI felkínálhat nekünk rengeteg információt és megoldást, de rajtunk múlik, hogy azokat kritikusan értékeljük. A diákoknak meg kell tanulniuk kérdéseket feltenni, tényeket ellenőrizni és értékelni az AI által generált kimenetek etikai következményeit. A gyakorlatban ez azt jelentheti, hogy az AI javasol egy marketingstratégiát, de a diáknak mérlegelnie kell annak valósághűségét, relevanciáját és etikai szempontjait.
Projekt alapú és kutatási oktatás AI használatával új lehetőségeket nyit meg. A diákok megtanulják az AI eszközök segítségét igénybe venni az adatok elemzéséhez, de ugyanakkor a megszerzett ismeretek értelmezésére és alkalmazására összpontosítanak valós helyzetekben.
Cégekkel való együttműködés valós projektek során lehetővé teszi számukra, hogy elméleti tudásukat a gyakorlatban alkalmazzák és értékes tapasztalatokat szerezzenek. Fontos az is, hogy fejleszthessék kommunikációs készségeiket, hiszen az AI képes szövegeket generálni, de hiányzik belőle az empátia, kreativitás és a közönség megszólításának képessége.
Az AI egyre növekvő hatásával elengedhetetlen, hogy az etikai szempontokra fókuszáljunk. A diákoknak meg kell tanulniuk felismerni a lehetséges kockázatokat, mint a torzítások, a magánélet megsértése és az átláthatóság hiánya.
Az AI bár kiváló segítő lehet ötletek generálásánál, de az igazi kreativitás emberi megközelítést igényel. Ezért a diákok azt tanulják, hogyan fejlesszék tovább az AI által generált terveket, és bővítsék azokat saját ötleteikkel és innovációikkal. A tanároknak pedig arra kell törekedniük, hogy a diákokat megtanítsák, hogy az AI nem végez el mindent helyettük, csak segít nekik.
A hagyományos memorizáláson alapuló tesztek már nem elegendőek az AI korszakában. Az értékelésnek a szakértők szerint a tanulási folyamatra, a megértésre, az alkalmazkodóképességre és az AI hatékony használatára kell összpontosulnia.
Fontos megfigyelni, hogyan jutnak a diákok következtetésekre, hogyan elemzik és módosítják az AI által generált eredményeket, és hogyan alkalmazzák a megszerzett tudást a gyakorlatban. A pedagógusoknak is folyamatosan képezniük kell magukat. Számos iskolát vár befektetés a képzésbe, nem csak a pedagógiai dolgozók részére.
Az AI az oktatásban óriási potenciált jelent, de kihívásokat is. Mindenképpen úgy kell tekintenünk az AI-ra, mint egy partnerre, aki segít fejleszteni az emberi képességeket és felkészíteni a diákokat a technológiával teli jövőre. Csak így biztosíthatjuk, hogy az AI-t megfontoltan használjuk, és ne csupán néhány kiváltságos kezében legyen.
A RoboMind egy oktatási eszköz, amely a programozás alapjait tanítja egy virtuális robot segítségével. Egyszerű Robo programozási nyelvet használ, amely megfelelő választás kezdőknek. A diákok algoritmikus gondolkodást tanulnak vele gyakorlati feladatokon keresztül, mint például a labirintus navigálása vagy objektumok manipulálása.
Sam Altman, az OpenAI vezérigazgatója bejelentette, hogy a vállalat már tudja, hogyan lehet általános mesterséges intelligenciát létrehozni, és szuperintelligencia kifejlesztésére törekszik. Előrejelzése szerint ez akár néhány éven belül valósággá válhat. Annak ellenére, hogy a jelenlegi AI rendszerek még mindig jelentős hiányosságokkal küzdenek, Altman hisz abban, hogy ezeket gyorsan le lehet küzdeni.
A Minecraft: Education Edition összekapcsolja a népszerű játékvilágot az oktatással. A gyerekek felfedezhetik a programozást, együttműködhetnek problémamegoldás közben, és új készségeket tanulhatnak a kreativitással teli ismerős környezetben. Hogyan működik és alkalmas-e kisebb gyerekek számára is?
Az Alice egy oktatási platform, amely lehetővé teszi a gyerekek és diákok számára, hogy megismerjék a programozás világát 3D animációk, interaktív történetek és egyszerű játékok készítése révén. Alkalmas általános iskolásoknak és főiskolai felhasználóknak egyaránt. Mit kínál és hogyan működik?
Az amerikai kormány vizsgálatot indított a kínai TP-Link cég ellen, amely a routerek piacának 65%-át uralja. Az ok: a nemzetbiztonsággal kapcsolatos aggodalmak, miután kiderült, hogy eszközeiket zsarolóvírustámadások során használták.
Az OpenAI a karácsonyi akcióját, a „12 nap OpenAI”-t egy forradalmi o3 modell és annak kisebb verziója, az o3-mini bejelentésével zárta. Az új modell jelentős javulást ígér az érvelés és a komplex feladatok megoldásának területén. Egyelőre csak a biztonsági kutatók számára lesz elérhető.