Az Alice egy oktatási platform, amely lehetővé teszi a gyerekek és diákok számára, hogy megismerjék a programozás világát 3D animációk, interaktív történetek és egyszerű játékok készítése révén. Alkalmas általános iskolásoknak és főiskolai felhasználóknak egyaránt. Mit kínál és hogyan működik?
Az előző részekben bemutattuk, hogyan taníthatja meg a gyerekeket programozni egyszerű programok vagy kedvenc játékaik révén. A mai részben az Alice platformot vesszük górcső alá, amely elkalauzolja a gyerekeket a 3D animációk világába. Hogyan működik és kik számára alkalmas?
Az Alice egy oktatási eszköz, amely a programozás tanítására szolgál 3D animációk és interaktív projektek révén. A hagyományos programozási környezetekkel ellentétben az Alice a vizuális megközelítésre összpontosít – a kódírás helyett a felhasználók színes blokkokkal dolgoznak, amelyek különböző parancsokat és funkciókat képviselnek.
Ezeket a blokkokat szekvenciákba rendezik, amelyek animálják a karaktereket, megváltoztatják a környezetet vagy történeteket hoznak létre. A platform úgy van tervezve, hogy érthető legyen a kezdők számára, ugyanakkor elég erős a bonyolultabb projektekhez. Lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy ötleteiket 3D animációkká vagy egyszerű játékokká alakítsák át, ami nemcsak az iskolákban, hanem az önálló tanulók körében is népszerű eszközzé teszi.
A felhasználók az elején kiválasztják, milyen típusú projektet szeretnének létrehozni – lehet egyszerű animáció, interaktív történet vagy alapjáték. A platform előre elkészített sablonokat kínál, amelyek inspirációként szolgálhatnak, vagy üres környezetet azok számára, akik teljesen a nulláról szeretnének kezdeni.
Minden projekt a karakterek, objektumok és környezetek kiválasztásával kezdődik a gazdag könyvtárból. Ez több száz előre elkészített 3D modellt tartalmaz, amelyeket a felhasználók igényei szerint tovább szerkeszthetnek és testre szabhatnak.
A felhasználók szabadon manipulálhatják a karaktereket és objektumokat a három dimenzióban – változtatva pozíciójukat, méretüket, szögüket vagy tulajdonságaikat, mint például színük vagy textúrájuk. A gyerekek például létrehozhatnak egy jelenetet, ahol a karakter táncol a mezőn, reagál az egér kattintásra, vagy különböző mozgásokat hajt végre előre beállított feltételek szerint.
Az Alice lehetővé teszi az egyes akciók időzítésének és feltételeinek fejlett beállítását. Ez azt jelenti, hogy a felhasználók pontosan meghatározhatják, mikor és milyen körülmények között történjen valami a jelenetben. A platform azonnali projektindítást tesz lehetővé. Ha valami nem működik az elvárásoknak megfelelően, könnyen meg lehet állapítani, hol van a hiba és lehet javítani.
Az Alice egyedülálló módot kínál arra, hogy a gyerekeket és diákokat bevezesse a programozás világába 3D animációk, történetek és játékok létrehozása révén. Más platformokhoz hasonlóan elkerüli a bonyolult szöveges kódolást, és teljes mértékben a program struktúrájára összpontosít.
A Scratch és Tynker platformokhoz képest, amelyek kétdimenziós környezetre összpontosítanak, lehetővé teszi a háromdimenziós térben való munkát. Ez segíti a térbeli képzelőerő kialakulását, amely nemcsak technikai területeken hasznos. Ráadásul a platform ingyenesen elérhető.
Bár az Alice sok előnyt kínál, van néhány hátránya is, amelyeket érdemes megfontolni. Egyik korlátozása technikai igényessége. A 3D környezet kezelése erősebb eszközöket igényelhet, ami akadályt jelenthet az iskolák vagy korlátozott költségvetésű családok számára.
Továbbá hátránya lehet a némileg meredekebb tanulási görbe az egyszerűbb platformokhoz, például a Scratchhez képest. Bár az Alice arra lett tervezve, hogy hozzáférhető legyen a kezdők számára, a 3D környezettel való munka és a fejlettebb funkciók kezdetben összezavaróak lehetnek.
Negatívum, hogy kisebb a közössége a népszerűbb eszközökhöz, mint a Scratch vagy a Minecraft: Education Edition. Kevesebb felhasználó kevesebb elérhető projektet, útmutatót és online támogatást jelent.
Először látogasson el az Alice hivatalos oldalára, és töltse le az alkalmazást ingyenesen. Az Alice elérhető Windows, macOS és Linux rendszerekre. Az telepítés intuitív és gyors, így a kevésbé technikai ismeretekkel rendelkezők is könnyedén elboldogulnak vele.
Ezután kezdje el felfedezni a felhasználói felületet. A program egy átlátható szerkesztőt kínál, amely több részre van osztva: munkaterület, 3D objektum könyvtár és vezérlőpanel parancsblokkok hozzáadásához.
Kezdőknek az ideális egy egyszerű projekt kezdése, például egy mozgó karakter animációja, hogy elsajátítsák az alapelveket az objektumokkal és parancsokkal való munkában. Itt találhatók hasznos útmutatók és segédletek is, amelyek lépésről lépésre végigvezetik ük az első lépéseken.
Az Alice gazdag sablonkönyvtárat kínál. Választhat az előre elkészített jelenetek vagy karakterek közül, és ezeket saját elképzelései szerint tovább szerkesztheti. Ha a saját alkotásokat részesíti előnyben, üres projekttel indíthat, és az alapoktól kezdve hozhat létre környezetet.
Az Alice vizuális programozást használ színes blokkokkal. Ezek a blokkok különböző parancsokat képviselnek, például mozgást, színváltozást vagy interakciót más objektumokkal. A felhasználók könnyedén áthúzhatják ezeket a munkaterületre, és logikai szekvenciákba kapcsolhatják őket.
Munka közben bármikor elindíthatják projektjüket, és kipróbálhatják, hogyan működik. Amint projektjük elkészül, exportálhatják és megoszthatják másokkal. Az Alice lehetővé teszi prezentációk készítését, amelyeket a gyerekek használhatnak az iskolában, és bemutathatják fejlődésüket és ötleteiket.
Az Alice ideális platform azok számára, akik szeretnék elkezdeni a programozást, miközben fejlesztik kreativitásukat. Csak le kell tölteni az alkalmazást, átböngészni az alapvető útmutatókat, és elkezdeni saját animációk vagy történetek készítését. A platform alkalmas mind fiatalabb iskolások, mind középiskolások és egyetemisták számára.
A Minecraft: Education Edition összekapcsolja a népszerű játékvilágot az oktatással. A gyerekek felfedezhetik a programozást, együttműködhetnek problémamegoldás közben, és új készségeket tanulhatnak a kreativitással teli ismerős környezetben. Hogyan működik és alkalmas-e kisebb gyerekek számára is?
Az amerikai kormány vizsgálatot indított a kínai TP-Link cég ellen, amely a routerek piacának 65%-át uralja. Az ok: a nemzetbiztonsággal kapcsolatos aggodalmak, miután kiderült, hogy eszközeiket zsarolóvírustámadások során használták.
Az OpenAI a karácsonyi akcióját, a „12 nap OpenAI”-t egy forradalmi o3 modell és annak kisebb verziója, az o3-mini bejelentésével zárta. Az új modell jelentős javulást ígér az érvelés és a komplex feladatok megoldásának területén. Egyelőre csak a biztonsági kutatók számára lesz elérhető.
A SpaceX az új-zélandi One NZ operátorral együttműködve elindította az első országos műholdhálózatot SMS üzenetek küldésére. Ez az áttörő szolgáltatás lehetővé teszi a kommunikációt olyan területeken is, ahol nincs hagyományos mobiljel. Jelenleg csak négy telefonmodellt támogat, és az üzenetek kézbesítése akár 10 percet is igénybe vehet.
A Tynker egy modern platform, amely szórakoztató módon tanítja a gyerekeket programozni. A vizuális blokkok segítségével saját játékokat, animációkat hozhatnak létre, vagy robotokat irányíthatnak. A platform támogatja a kreativitást, a logikus gondolkodást, és lehetőséget ad a gyerekeknek, hogy játékos módon ismerkedjenek meg a technológiával. Fedezze fel, hogyan működik, és miben jobb vagy rosszabb, mint más platformok.
Digitális áramszünet. A ChatGPT, Sora, Instagram és a Facebook nem működtek. Milliók maradtak hozzáférés nélkül kedvenc szolgáltatásaikhoz. A kimaradások rámutattak az online világ törékenységére és a technológiák iránti függőségre. Az OpenAI szerverproblémákkal küzdött, míg a Meta globális kimaradást tapasztalt. Mi történik a technológiai óriások falai mögött?