Miért értékesebbek az adatok, mint az arany? Minden kattintás és kedvelés nyom, amelyet olyan cégek, mint a Google vagy a Meta kihasználnak és pénzt keresnek rajta. Ismerje meg, hogyan használja az internetes gazdaság az Ön adatait reklámokhoz, személyre szabáshoz, sőt manipulációhoz.
A technológia és a mesterséges intelligencia megjelenésével az adatok értékesebbek az aranynál. Minden kattintás, kedvelés, megosztás vagy keresés az interneten nyomot hagy, amely a technológiai cégek számára értékesebb bármelyik nemesfémnél. Miért? Mert az adatok nem csupán információk – ezek a kulcsok az Ön viselkedéséhez, preferenciáihoz, sőt még a jövőbeli döntéseihez is. Ismerje meg velünk, hogyan működik az internetes gazdaság, és miért olyan értékesek az Ön adatai.
Minden internetes mozdulata olyan, mint egy érme, amit a cégeknek ad. Ha új cipőt böngész az online boltban, kedveli egy fotót a közösségi médiában vagy beírja a keresőbe, mi bántja, adatokat generál. Ezek az adatok nem csupán véletlenszerű számok – ezek információs darabok arról, hogy mit szeret, mit vásárol, hol él, kivel beszél, és még arról is, hogy mi bosszantja.
A technológiai cégek, mint például a Google, a Meta vagy az Amazon, ezek az adatok olyan nyersanyagok, amelyeket kitermelnek, feldolgoznak, értékesítenek, és elsősorban hatalmas pénzösszegeket keresnek. Az előrejelzések szerint a globális adatpiac értéke 2024-ben meghaladta a 220 milliárd dollárt, és várhatóan 2030-ra meghaladja az 1 trillió dollárt.
Az arannyal ellentétben, amely korlátozott és fizikailag bányászható, az adatok szinte végtelenek és gyűjtésük olcsó. Mindannyian átlagosan 1,7 MB adatot produkálunk másodpercenként.
A cégek ezeket az adatokat összegyűjtik, elemzik és többféle célra használják:
Célzott reklám – Ha olyan terméket ábrázoló hirdetést lát, amelyet nemrégiben megnézett, az nem véletlen. Az algoritmusok követik a viselkedését, és olyan hirdetéseket mutatnak Önnek, amelyeket nagyobb valószínűséggel kattint rá.
Személyre szabott szolgáltatások – A Netflix tudja, milyen filmeket szeret, a Spotify ismeri a zenei ízlését, és az Amazon azt a terméket ajánlja, amelyet a legnagyobb valószínűséggel meg fog vásárolni. Mindez az adatai elemzésének köszönhetően.
Viselkedési előrejelzések – Az adatok segítenek a cégeknek előre jelezni, mit fog tenni legközelebb. Például a bankok az Ön vásárlási szokásai alapján megbecsülhetik, vajon alkalmas jelölt-e kölcsönre.
Termékfejlesztés – A cégek az adatokat arra használják, hogy javítsák termékeiket vagy újakat hozzanak létre, amelyek pontosan megfelelnek a felhasználók igényeinek.
Az adatgyűjtés csendes, és többnyire észre sem veszi, hogy megtörténik.
A leggyakoribb adatgyűjtési módszerek közé tartozik:
Sütik és követő pixelek – Amikor meglátogat egy weboldalt, apró fájlok, úgynevezett sütik követik, mit csinál. A követő pixelek (láthatatlan képek a weboldalon) pedig visszaküldik a viselkedéséről szóló információkat a cégeknek.
Közösségi hálózatok – Minden kedvelés, megjegyzés vagy megosztás rögzítésre kerül. Még az is, hogy mennyi ideig nézi a bejegyzést, értékes információ lehet.
Mobilalkalmazások – Az alkalmazások hozzáférnek az Ön GPS-éhez, kapcsolataihoz, képeihez vagy mikrofonjához. Néhány alkalmazás például követi, hol tartózkodik, hogy helyi hirdetéseket ajánljon fel Önnek.
Keresőmotorok és intelligens asszisztensek – Minden Google keresés vagy kérdés, amelyet Alexának tesz fel, rögzítésre és elemzésre kerül.
A dolgok internete (IoT) – A okosóra, termosztát, vagy akár a hűtő is adatokat gyűjt az Ön életmódjáról.
Miután a cégek megszerezték az Ön adatait, elkezdődik az igazi alkimia. Mesterséges intelligencia és összetett algoritmusok segítségével az adatokat feldolgozzák és válogatják. Az eredmény felhasználói profilok, amelyek több száz, akár ezer adatpontból állnak – az Ön életkorától és érdeklődési köreitől kezdve egészen addig, hogy szeret-e késő este vásárolni.
Ezeket a profilokat aztán hirdetőknek adják el, vagy közvetlenül a cégen belül használják fel a szolgáltatások optimalizálására. Például a Meta (a Facebook és az Instagram tulajdonosa) bevételeinek több mint 90%-át hirdetésekből szerzi, amelyek a felhasználói adatokon alapulnak. A Google pedig bevételeinek nagy részét a célzott hirdetésekből generálja a keresőben és a YouTube-on.
Bár a személyre szabott hirdetések hasznosak lehetnek, az adatgyűjtésnek van egy árnyoldala is.
A magánélet elvesztése – Az Ön adatai nagyon személyes információkat fedhetnek fel. Például egészségi állapotát, politikai nézeteit vagy pénzügyi helyzetét.
Manipuláció – A cégek felhasználhatják az adatokat arra, hogy befolyásolják az Ön döntéseit. Például választások alatt vagy vásárláskor.
Adatszivárgások – A hackerek folyamatosan támadják a vállalati adatbázisokat. 2023-ban világszerte több mint 2,6 milliárd személyes adatot loptak el.
Egyenlőtlenségek – Miközben a cégek hatalmas mennyiségű információt tartanak Önről, gyakran Ön keveset tud róluk.
Szerencsére nincs teljesen kiszolgáltatva. Még laikusként is tehet lépéseket, amelyek korlátozzák, hogy a cégek mennyi adatot szerezzenek Önről.
Az olyan eszközök, mint az uBlock Origin vagy a Privacy Badger nagyszerű módjai annak, hogy korlátozza az internetes nyomon követést. Ezek a blokkolók leállítják a sütiket és követő pixeleket, amelyek információkat gyűjtenek az Ön weboldali viselkedéséről. Csak telepítse őket bővítményként a böngészőjébe, és azonnal nagyobb kontrollt kap azzal kapcsolatban, hogy mit tudnak a cégek Önről. Ráadásul ezek felgyorsíthatják az oldalak betöltését, mivel a kellemetlen hirdetéseket is blokkolják.
A legtöbb közösségi hálózat és alkalmazás rendelkezik olyan adatvédelmi beállításokkal, amelyek lehetővé teszik, hogy korlátozza, milyen információkat oszt meg. Nézze át a fiókjában a Facebookon, Instagramon vagy TikTokon, és kapcsolja ki az alkalmazások hozzáférését a mikrofonjához, kamerájához vagy GPS-éhez. Ezzel csökkenti a cégek által gyűjtött adatokat, és megvédi személyes adatait a visszaélés ellen.
Az olyan böngészők, mint a Tor vagy a Brave, úgy lettek tervezve, hogy maximalizálják az Ön adatvédelmét. A Tor elrejti az IP-címét, és az Ön csatlakozását több szerveren keresztül irányítja, megnehezítve a nyomkövetést. A Brave pedig automatikusan blokkolja a hirdetéseket és a követőket, és gyorsabb böngészést kínál. E böngészők használatával jelentősen csökkentheti az interneten hagyott nyomokat.
Tudjuk, hogy a felhasználási feltételek olvasása unalmas és gyakran úgy tűnik, hogy úgy vannak megírva, hogy senki se olvassa el őket. Ennek ellenére hasznos lehet legalább áttekinteni, mit tesznek a cégek az adataival. Keresse az információkat arról, milyen adatokat gyűjtenek, kivel osztják meg és hogyan használják fel. Ha valami nem tetszik, fontolja meg, tényleg szüksége van-e az adott szolgáltatásra, vagy keressen jobb feltételekkel rendelkező alternatívákat.
Az olyan alkalmazások, mint a Signal vagy a ProtonMail végpontok közötti titkosítást használnak, ami azt jelenti, hogy az Ön üzenetei és e-mailjei csak Ön és a címzett számára olvashatók. Ellentétben a hagyományos szolgáltatásokkal, mint például a WhatsApp vagy Gmail, ahol a cégek elvileg hozzáférhetnek az Ön adataihoz, a titkosított szolgáltatások magasabb szintű biztonságot nyújtanak.
Az internetes gazdaság folyamatosan fejlődik, és vele együtt a cégek adatgyűjtési és felhasználási módjai is. A mesterséges intelligencia egyre kifinomultabbá válik, ami azt jelenti, hogy a cégek még nagyobb pontossággal tudják majd előre jelezni a viselkedését.
Másrészt nő az adatvédelmi tudatosság, és az olyan szabályozások, mint például az EU GDPR-ja vagy a kaliforniai CCPA, a cégeket nagyobb átláthatóságra kényszerítik.
Mégis fontos, hogy tisztában legyünk azzal, hogy az adatok a digitális világ üzemanyagaiként fognak és fognak működni. Bár lehet, hogy az arany értékes, mert kézzelfogható, az adatok értéke abban rejlik, hogy láthatatlanok és mindenütt jelen vannak. Mindannyian részesei vagyunk ennek az adatalapú gazdaságnak – függetlenül attól, hogy akarjuk-e vagy sem.
A digitális nomád lét már nem csak a kalandvágyók kiváltsága, hanem egy jelenség, amely megváltoztatja a munkaerőpiacot és a turizmust is. Hogyan tették lehetővé a technológiák, hogy bárhonnan dolgozhassunk a világon? Mit nyújt a cégeknek és a munkavállalóknak? Milyen kihívásokat és árnyoldalakat rejt ez az életstílus?
A négylábú robotok – a jövő négylábú segítői – már nem csak sci-fi. Felügyelik az építkezéseket, képesek feltérképezni a veszélyes környezetet, és egyszer talán még kávét is hoznak nekünk. Azonban a fejlődéssel új kérdések is felmerülnek: mennyire bízhatunk ezekben a gépekben? És hol találnak helyet a háztartásoktól a nehéz terepekig? Nézzük meg, mit tudnak ma a robotok, mint például a Kawasaki CORLEO.
A Bluetooth 5.3 javításokat hozott az IoT eszközök számára, mint például az okosórák vagy érzékelők. Alacsonyabb késleltetést, nagyobb energiahatékonyságot és jobb kapcsolatstabilitást nyújt. Azonban nem önmagában áll, mellette ott van a közeli rokona, a Bluetooth 5.4 és a készülő Bluetooth 6.0. Nézzük meg, hogyan különbözik az előző verzióktól és mi várható a jövőben.
Hatalmas mennyiségű adat lehet kihívás, de a NAS rendszerek megoldást kínálnak otthonok és kisvállalkozások számára. Központi tárolás, automatikus mentések, adatmegosztás és multimédiás funkciók – mindez egyetlen eszközben. Hogyan válasszuk ki a megfelelő NAS-t, állítsuk be és használjuk ki annak potenciálját? Cikkünk végigvezeti önt mindazon, amit tudnia kell ahhoz, hogy adatai biztonságban legyenek.
Wi-Fi vagy hálózati kábel között dönt? Cikkünk segít felfedezni, mikor az Ethernet a jobb választás. Megtudhatja, hogyan válassza ki a megfelelő kábelt, és hogyan csatlakoztassa és tartsa karban. Akár játszik, 4K videókat közvetít vagy nagy fájlokkal dolgozik, cikkünk segít megtalálni a legjobb megoldást.
Minőségi videók készítéséhez ma már elegendő néhány perc a mesterséges intelligencia segítségével. Ismerkedjen meg a 2025 legjobb AI videó generátoraival. A professzionális Synthesia kiterjedt avatár könyvtárával és 140 nyelv támogatásával, a fotorealisztikus Google Veo-val, valamint a kreatív Runway-jel.